lördag 16 juli 2011

Tiden är knapp. Så ha inte bråttom.

I Torsdags var det full rulle från morgon till kväll..
På morgonen var på hörseltest på Sahlgrenska med båda pojkarna.
Testet bestod av flera delar, först fick pojkarna lyssna på toner i högtalare som stod på skrivbordet framför dem, med en bildskärm brevid. När de tittade åt det håll tonen kom ifrån visades en bild på tillexempel en hund på skärmen.
I andra delen av testet så fick de lyssna på olika toner och ljud i hörlurar, det är för att man säkert ska veta med vilket öra de hör tonerna som spelas upp.
Jag trodde att Tage skulle "riva hela stället", då han har svårt för det där med att sitta still längre stunder. Men faktiskt så gick det över förväntan, Tage var jätteduktig!
Efter testen så fick vi träffa läkaren som skulle kika lite i öronen på pojkarna och prata lite om deras tid på Neo.
Visste ni att barn som vårdas så kort tid som en vecka på Neonatal riskerar att få hörselskador?

Tage fick en godkänt! Han hör helt ok, men ska kallas på kontroller igen om ett par år.
Jamie var lite av ett frågetecken.. han hör, men nedsatt.
Nu är frågan om det är ngt som sitter i själva örat, eller om det kommer ifrån hans hjärna. För att ta reda på det så ska han gå igenom en hjärnstamsaudiometri.
Det är precis som med Jamies syn, vi vet ännu inte om hans syn är nedsatt för att han har tex ett brytningsfel och det kommer gå att korrigera med glasögon. Eller om hans skador på syncentrat i hjärnan orsakar den nedsatta synen, om så är fallet så kan man inte korrigera synen med glasögon.
Vi får det det lite som det kommer och inte ta ut "sorgen" i förväg.
Jamie är ju hur fin som helst, även om han kanske ser och hör lite dåligt. ;)

Efter besöket på Sahlgrenska så skulle jag på ett möte med kommunen angående Jamies rätt till personlig assistent.
Det gick ganska bra. Denna gång så fick jag mest information..
Nu ska jag samla ihop alla läkarintyg och skicka in ansökan till Försäkringskassan, samt se till att Jamie får gå igenom en Psykologisk utredning (!).. fråga mig inte hur de ska kunna göra en sån på en 1 årig liten kille, damen på kommunen hade heller ingen aaaaning om hur man gör det.
Men jag ska prata med våra läkare och så får vi göra som med Jamies syn och hörsel.. Ta det som det kommer helt enkelt.
Igår var det en ganska lugn dag, jag gick hemma och mysslade lite.
Det behövs dagar då man inte gör ngt speciellt, utan att man bara "är" inemellan..
Kanske, kanske att jag ska byta lister under skåpen i köket idag.
Vi får se vad jag känner för efter frukost! ;)





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar